Medlemmar

Ska du renovera eller bygga om i din bostadsrätt? Enklare arbeten som att måla och tapetsera, lägga golv, byta vitvaror, luckor i kök med mera, har man alltid rätt att göra. Men att t.ex. totalrenovera kök och badrum, riva innerväggar, slå upp hål för nya dörrar, flytta värmeelement eller ge sig på ledningar för el, värme, vatten och avlopp kräver oftast föreningens godkännande.

Men även sådant som man får göra själv, men som av någon orsak berör fastigheten och föreningen i övrigt, kräver föreningens tillstånd innan man sätter igång!

Skälet är förstås att felaktiga arbeten och material kan påverka fastigheten och föreningen negativt! Om en skada uppstår senare, kan föreningen kräva dig på ersättning om du inte tillfrågat styrelsen, även om arbetet är korrekt utfört. Men om du visar upp ett skriftligt godkännande från föreningen, går du alltid fri så länge du inte själv orsakat skadan. Har du inte fått godkänt, kan du däremot bli skyldig att återställa och ersätta föreningen efteråt!

Lyd därför vårt råd! Lämna in en skriftlig ansökan till styrelsen innan du sätter igång något större projekt. Och det måste vara skriftligt - ett muntligt godkännande räcker inte - det har flera rättsfall visat. En färdig blankett att skriva ut och fylla i som ska lämnas in till styrelsen hittar du här nedanför!

Du som medlem i Brf Ekebo har rätt att lämna ett eller flera förslag till årsstämman. Dessa kallas för motion. En motion ska alltid behandlas på årsstämman dit alla medlemmar är inbjudna och har rätt att vara med och fatta beslut.

Skillnad på förslag och motion
Löpande under året kan du skicka in förslag på olika åtgärder, synpunkter och annat till styrelsen i bostadsrättsföreningen. Till årsstämman däremot ska du skriva en motion.

Så här skriver du en motion

1. Skriv en rubrik som kortfattat beskriver vad ärendet handlar om.
  2. Skriv vad ärendet handlar om.
  3. Avsluta motionen med att själv föreslå ett beslut som du tycker att årsstämman ska ta.
  4. Skriv under dokumentet med ditt namn.
  5. Skicka eller lämna personligen din motion till din styrelse.

Tänk på att det är styrelsen som tar hand om löpande frågor som rör förvaltning.

Var med och påverka
Det finns regler för när man senast måste skriva en motion. Om du vill vara säker på att den blir behandlad på nästa årsstämma måste du skriva den i tid och lämna in den till styrelsen. Det står i stadgarna för din bostadsrättsförening vad som gäller.

13 § Motioner Medlem som önskar få ett ärende behandlat vid föreningsstämma ska anmäla detta senast den 1 februari eller inom den senare tidpunkt styrelsen kan komma att besluta.

Diverse dokument för medlemmar: