Hyresgäster

Att vara hyresgäst

De som hyr har samma rättigheter och skyldigheter som när området förvaltades och ägdes av Väsbyhem. Föreningen måste följa hyreslagen precis som Väsbyhem. Däremot är vi nya som hyresvärd jämfört med Väsbyhem som haft många år på sig att utveckla sin verksamhet. Detta gör att vi lär oss på vägen och gör allt för att ni som hyresgäster ska trivas i vårt område. Om du som boende känner att du kan/vill bidra med tjänster av olika slag eller komma med förslag till förbättringar är du välkommen att höra av dig till styrelsen.

För detaljerad information kring rättigheter och skyldigheter som hyresgäst hänvisar vi till Hyresgästföreningens hemsida.

Hyran

Det är viktigt att du betalar din hyra i tid. Hyran ska betalas i förskott, senast den sista vardagen i månaden innan. Det innebär att hyran för april ska vara betald senast den sista mars. Använder du autogiro måste du tänka på att det finns täckning på kontot när hyran skall dras.

Betalning via Internet

Om du betalar via internet så måste du ha ett OCR-nummer. Informationen finns på hyresavin.

Jag har problem att betala hyran denna månad

Får du någon gång problem med hyran så kontakta styrelsen direkt! Ju tidigare du kontaktar oss, desto bättre. Vi kan ge tips hur du ska gå tillväga så du inte riskerar att förlora ditt hyresavtal.

Det är också bra att kontakta sociala myndigheterna eller konsumentvägledningen för att få hjälp.

Betalar du hyran upprepade gånger för sent eller om du missar en hyra helt eller delvis, riskerar du att få inkassokrav med en avgifter och dröjsmålsränta som påföljd. Hyresärenden kan gå vidare till rättsliga åtgärder, som i värsta fall kan leda till vräkning.

Besittningsskydd

Du har rätt till besittningsskydd i lägenheten. Besittningsskydd innebär att du som förstahandshyresgäst har rätt till ett fortsatt boende, om inte hyresvärden har starka skäl att säga upp dig. Vad som betraktas som starka skäl regleras bland annat i hyreslagen. Besittningsskyddet börjar gälla i och med att du flyttar in i lägenheten.

Vad får man göra i sin lägenhet?

Enligt hyreslagen får man som hyresgäst göra mindre förbättringsarbeten i sin lägenhet. Det innebär att man till exempel får:
• måla och tapetsera
• sätta upp kakel ovanför diskbänk
• byta innerdörrar och handtag
• sätta upp persienner
• byta ut golvlister

Man får däremot inte göra större ingrepp i lägenheten och inredningen, t ex ta bort eller sätta upp väggar, riva ut fast inredning osv. Ett krav är att arbetena är fackmannamässigt utförda och färg- och materialval måste vara normala och kunna accepteras av envar. Vid uppsägning av lägenheten sker en besiktning. Arbeten som då bedöms utförda på ett icke fackmannamässigt sätt kommer att noteras. Hyresgästen kan, under uppsägningstiden, göra om arbetet själv, i annat fall debiteras kostnaden för återställningen. Vid avflyttning kan man inte kräva att få ersättning, varken av föreningen eller nästkommande hyresgäst, för de åtgärder man utfört själv under den tid man bott i lägenheten.

Nyckelhantering

Vid inflyttning fick du kvittera ut ett antal nycklar, ordföranden i föreningen hanterar detta och tar således emot nycklarna vid avflyttning. Föreningen använder sig av nyckeltub i lägenhetsdörren och har således inga huvudnycklar. Dina nycklar är värdeföremål som inte får komma i orätta händer. Av säkerhetsskäl är det därför viktigt att du lämnar tillbaka samtliga nycklar när du flyttar. Nycklarna är kopieringsskyddade. Om du tappat bort en nyckel får du betala nyckelkostnaden och eventuellt även kostnaden för låsbyte. Extranycklar får du själv bekosta. Kontakta styrelsen om du behöver fler nycklar eller har tappat bort någon nyckel.